Polar2012: Polarvagnen får sällskap av Polarbilen

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Det tog nästan femtio år, men på Elmia husvagn och husbil som hölls i helgen var det världspremiär för Polars första husbil, Polar 3504. Lanseringen av husbilen gör Polar till den ende aktören på marknaden som erbjuder hela spektrumet av campingfordon.

Polars första husbil, Polar 3504

Polars första husbil, Polar 3504 Att husbilar ökar i popularitet har knappast undgått någon. Därför är det heller inte underligt att det spekulerats i huruvida en av Sveriges mesta husvagnstillverkare skulle börja bygga husbilar. På fabriken i Dorotea har man under våren och sommaren varit förtegen och hemlighetsfull, men nu talar alla inblandade stolt om den nye familjemedlemmen. På Elmia-mässan köade besökare för att få sig en titt i den påkostade husbilen.Polars husbil är halvintegrerad och byggd på ett tre-axlat Fiat AL-KO-chassi. I utvecklandet av husbilen har det ställts höga krav på att produkten, i enlighet med Polars övriga sortiment, ska tillfredsställa användarens olika behov oavsett årstid. Det säger man sig också ha lyckats med. – Det finns vissa faktorer som vi aldrig tummar på och kvaliteten på produkten är en av dessa, säger Roger Johansson, platschef på SoliferPolar. Husbilen har ett dubbelgolv där det övre golvet har vattenburen värme som är individuellt reglerbar. Bilen har eluppvärmda yttre backspeglar samt Webasto motorvärmare med tidur. Därtill är den utrustad med ABS-bromsar och ESP antisladd- och antispinnsystem. Husbilen finns i två olika planlösningar. I den bakre delen kan kunden välja mellan antingen två separata bäddar eller en fristående dubbelsäng. I husbilens främre del hittar vi en L-formad sittgrupp över vilken det finns en nedsänkbar och el-manövrerad loftsäng. Enligt produktbeskrivningen har loftsängen två bäddplatser men då den klarar en belastning på upp till 300 kg ger den möjlighet för fler än så att övernatta. En av fördelarna med den nedsänkbara sängen är att användaren får en riktig säng istället för den vanligare varianten med ombäddbar sittgrupp. Den stilrena klinkermattan i granitgrått samt den något mörkare nyansen i skåpens faner skapar en gedigen känsla.

Polarbilen finns i två olika planlösningar

Polarbilen finns i två olika planlösningar De enda tillvalen i husbilen är luftfjädring, dragkrok och automatlåda. Detta innebär att köparen får en hel del utrustning som standard. Husbilen mäter 840 cm i utvändig längd och har en totalvikt på 5000 kg. Baktill finns ett förråd med plats för exempelvis cyklar, grillen, fiskspöet eller skidorna. Polars husbil är helt och hållet svensktillverkad i Dorotea, liksom företagets övriga produkter. Priset för husbilen är 1 299 000 kr och försäljningsmålet under 2012 ligger på mellan 50 och 100 husbilar, då främst för den svenska och norska marknaden. Med Polars nya produktlansering är företaget ensamt om att kunna erbjuda kunderna både husvagnar, campers och husbilar. Och fler husbilar lär det bli. – Det har varit en spännande och kreativ process som bara har börjat, säger Roger Johansson. Nu blir nästa steg att ta fram en mindre, två-axlad husbil. Läs mer här: www.soliferpolar.com

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket