Den svenska husbilspubliken har länge haft ett gott öga till tyska Dethleffs. Två nya modeller är nu ute på marknaden – Globetrotter och Advantage.
Lätt att komma åt förvaringsutrymmet i fotändan. En av husbilarna är Globetrotter XLI som ingår i Dethleffs lyxklassbilar. Det är en stor pjäs, 8,71 meter lång och en totalvikt på 5400 kg. Bilen är byggd på AL-KO:s låga chassi med bredspårsunderrede och har en 3-litersmotor på 177 hästar. Komforten är utmärkt med stor sittgrupp med panoramafönster på sidorna och extra breda bodelsdörrar (70 cm) med elektrisk stängningshjälp och dubbellåsning. Globetrotter XLI har en rejält tilltagen utrustningslista speciellt för den svenska marknaden.
Advantage 7051 har inredning i ljus valnöt. Träfri konstruktionEn annan modell är Advantage 7051. Advantage har länge varit en av de populäraste husbilsmodellerna i Europa och fick nyligen ny utvändig design och förändrad interiör som kombinerats med hög standardutrustning och en del nya innovativa grepp. Advantage är tillverkad med Dethleffs nya Lifetime-Plusteknik. Det betyder träfri konstruktion som inte drabbas av röta eftersom tak och golv skyddas av glasfiberplattor. Den täta, vattenavvisande XPS-isoleringen håller även värme och kyla ute. Både Globetrotter och Advantage marknadsförs i Sverige med utrustningspaketet Master Class i en Truma- eller Aldeversion.