CampingSverige.se

15.7.17

Av: Redaktionens testpanel Fotograf: Torbjörn Lagerwall
Dela
 

Provkörd: Bürstner Lyseo T744 - Innovativ trerummare – med lounge!

Inför modellåret 2017 lanserade Bürstner den helt nya modellserien Lyseo. T744 har en planlösning verkligen sticker ut från mängden; bland annat finns längst bak en lounge med genomtänkt sittgrupp i vinkel. Husvagn på Väg har provkört modellen och upptäckte en riktigt trevlig husbil.

Innovativ trerummare med lounge.

Innovativ trerummare med lounge.


Ibland kan man tycka att de som designar husbilar kör på i gamla hjulspår. Det verkar finnas några stycken grundlayouter och sedan görs bara varianter på dessa. Fast ibland dyker det upp något som sticker ut, där man har vågat satsa på något utöver det vanliga. Varför ska man t ex alltid ha en jättestor säng i halva bilen när den faktiskt mest tar upp plats då man inte sover? Detta, och mycket annat, har Bürstner tagit fasta på vid formgivningen av Lyseo T744. I stället för sängar bak finns det en skön soffgrupp med loungekaraktär. Här kan man sitta och softa på ett sätt man sällan kan i en vanlig sittgrupp som ju oftast också ska funka att både äta och åka i.  

En smart extraskiva i bordet kan fällas ut.

En smart extraskiva i bordet kan fällas ut.


Hemkänsla

Bilen förmedlar en positiv känsla redan vid ingången. Harmonierande färger, smakfulla detaljer som handtag och spotlights och en trevlig belysning ger en behaglig hemkänsla. Dörren är extra bred och till vänster finns plats för handskar, mössa och hundkoppel i ett par snygga hyllplan. Här finns också en rad snygga strömbrytare och en ledstång. Dörren är utan fönster, men istället försedd med krokar att hänga jackan på.

Man stiger in mitt emellan ett ljust och trevligt kök och den främre sittgruppen. Här kan man referera till både främre och bakre sittgruppen, en planlösning som nog tilltalar många. I fronten finns en sittgrupp som är såväl passagerarplats som matgrupp eller arbetsplats. En smart extraskiva i bordet kan fällas ut så även den som sitter i extrasätet får bordsyta.

Soffgrupp med lounge! Här kan en taksäng hissas ner. Soffbordet finns inskjutet under soffan.

Soffgrupp med lounge! Här kan en taksäng hissas ner. Soffbordet finns inskjutet under soffan.


Fiffigt soffbord

Längst bak ligger vardagsrummet med en skön vinkelsoffa att sjunka ner i när man vill kolla TV, läsa, umgås och softa. Mitt över finns en vägg med plats för en stor TV. Bredvid den finns skåp och ovanpå dem en fin hylla som fungerar som ett sideboard till soffan. Soffbordet finns inskjutet under soffan. Man rullar fram det och höjer upp det till önskad höjd. Snyggt och fiffigt. Dessutom tjänar en av lådorna under garderoben som avställningsyta genom att den har ett lock. Smart!

När det är dags att sova hissar man helt enkelt ner sängen över soffa och golvyta och så har man ett sovrum i stället. Man behöver inte bädda om soffgruppen med allt vad det innebär. Det enda som behöver göras är att först vika ner soffans ryggkuddar. Att ha en soffgrupp längst bak och säng i taket är en idé vi gillar. Hur det än är använder man ju oftast bara sängen på natten och under dagtid är det dyrbar plats som går till spillo.

Snygg kran till rund och djup vask.

Snygg kran till rund och djup vask.


Snygga kranar

Köket är snyggt och praktiskt med smart placerade lådor. En rund och djup vask kombineras med en riktigt snygg kran. Den trelågiga spisen är byggd på bredden. Vi lyckades inte ta loss spisdelarna vilket ju försvårar rengöring, men vi kanske inte gjorde på rätt sätt.

Badrummet har dusch och toa tillsammans vilket fungerar väldigt bra här. Ytan är inte stor, men den är väldisponerad och det känns inte trångt vare sig i duschen eller vid toan. Handfatet är rätt litet, men sitter bra placerat. Ett plus för den läckra badrumskranen. Värme i bodel och vattenberedare levereras av Truma.

Garaget sväljer det mesta, dock inte cyklar.

Garaget sväljer det mesta, dock inte cyklar.


Motorn levererar

Bilens köregenskaper känns precis som de brukar i en delintegrerad husbil på 7,20 m med Fiatchassi. I testbilen sitter en 150 hk motor som levererar bra. Förarmiljön är praktisk och ganska trivsam. Eftersom stolarna är vridbara hamnar de med sin vridplatta lite högt över golvet även i sitt lägsta läge. Något som kan vara ett problem för den med korta ben. Men det gäller det flesta delintegrerade bilar och är inte specifikt för denna.

Garaget har bra lastmöjligheter. Bilen har en lastlucka som standard, en extra lucka på andra sidan är tillval. Garaget rymmer både utemöbler, grill och andra förnödenheter, men vill man ha cyklar med får man ha dem på ett cykelställ utanpå.

Bilen har plant golv överallt och ståhöjden är hela 205 cm.

Bilen har plant golv överallt och ståhöjden är hela 205 cm.


Gedigen kvalitet

Bürstner Lyseo T 744 är en riktigt trevlig bil. Med sovrummet som är ett vardagsrum eller tvärtom får bilen mycket användbar yta och nästan ett rum till. Kanske appellerar den extra mycket till de som kommer från husvagnsvärlden, där man ju på ett helt annat sätt är van att ha en soffgrupp. Bodelen känns väldigt gedigen och full av kvalitet in i detaljerna. På utsidan är det en vanlig delintegrerad husbil men inuti finns nära nog en liten trerummare.

Bilen har plant golv överallt och ståhöjden är hela 205 cm. Det fria golvutrymmet som uppstår tack vare soffans L-form och att soffbordet är infällbart gör rummet riktigt luftigt. Det är säkert bara början på en trend vi ser här. Vår testbil är uppvägd till 3850 kg och det är väl för det mesta en bra idé att väga upp bilen om nu körkortet tillåter det, tycker vi. Priset känns rimligt med tanke på den finish och kvalitet som bodelen har.

Lyseo är en ny fordonsgeneration.

Lyseo är en ny fordonsgeneration.


Om Lyseo-serien

Lyseo är en ny fordonsgeneration som inledningsvis släppts i två modeller; Lyseo A är en alkovmodell som finns i två planlösningar medan Lyseo T är halvintegrerad och marknadsförs i åtta utföranden varav sex kan fås med elektriskt nedsänkbar taksäng. En tredje modeller är på ingång, nämligen toppmodellen Lyseo I.

Fakta Bürstner Lyseo T 744

Pris: 624 300 kr
Provkörd bil: 751 250 kr
Tjänstevikt: 3060 kg
Totalvikt: 3850 kg*
Lastvikt: 790 kg
Skatt: ca 6300 kr
Motor: 150 hk
Längd/bredd: 749/230 cm
Antal bäddar: 4
Värme: Luftburen Truma 6 E
Färskvatten: 120 liter
Spillvatten: 90 liter
Kyl: 145 l
Frys: 15 l

* Kräver C-kort om körkortet är utfärdat efter 1996.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Hobby Husvagnar
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt