CampingSverige.se

29.11.17

Av: Redaktionen Fotograf: Torbjörn Lagerwall
Dela
 

Provkörd: Dethleffs Globebus GT I 7

Kompakt, smidig och ändå rymlig. Letar du efter en husbil som är lätt att köra i trånga gränder eller på kurviga bergsvägar och samtidigt har komfort som en fullvuxen husbil? Då är Dethleffs Globebus GT I 7 något för dig.

Dethleffs Globebus har en snygg profil med läcker front. Med en röd så kallad Skid plate längst fram och lamporna placerade i en uppåtgående linje, sticker husbilen ut från mängden.

Dethleffs Globebus har en snygg profil med läcker front. Med en röd så kallad Skid plate längst fram och lamporna placerade i en uppåtgående linje, sticker husbilen ut från mängden.


Efterfrågan på husbilsmodeller som både är smidiga i trafiken och bekväma att bo i, ökar och en generation bilar som är mitt emellan plåtis och den stora, traditionella husbilen gör sig allt mer påmind. Tillverkarna möter behovet med olika modeller som hamnar runt dryga sex meters längd. Vi besöker Tumbo Husvagnar i Kvicksund och testar en Dethleffs Globebus utrustad med GT-paketet.

Globebus finns som både halv- och helintegrerad och varje finns i tre olika utföranden; med tvärställd bädd bak (kortast med 599 cm), och med enkelbäddar respektive queenbed (är metern längre med sina 698 cm). Modellerna finns att välja utrustade med GT-paket som då inkluderar ett antal extratillbehör. Det blir den helintegrerade varianten med GT-paket och queenbed som vi testar.

Klädseln är snygg och matchar träslaget bra. Dock är sittgruppen en aning trång.

Klädseln är snygg och matchar träslaget bra. Dock är sittgruppen en aning trång.


Snygg profil

Globebus är en bil i kompakt format, den tillhör de minsta husbilarna från Dethleffs. Trots detta får även en längre person plats, ståhöjden är 198 cm. Även bodelsdörren ger bra plats med sina 70 cm bredd. Den känns stadig på vägen och är relativt tyst vid normal körning. Vårt exemplar är utrustat med en 150 hk motor och automatväxlad låda vilket är väldigt bekvämt. Värmen kommer från en Trumaanläggning. På utsidan har bilen en snygg profil och fronten är läcker med sina lampor placerade i en uppåtgående linje och en röd Skid plate längst fram.

Klädseln är fin och färgerna matchar träslaget bra. Sittgruppen är en aning trång, tycker vi och extrastolen bredvid ingången är väldigt smal. Frågan är om man skulle sakna den om den togs bort. Man har tagit tillvara överblivna utrymmen bra genom att sätta dit avställningsytor och småhyllor. Enkla detaljer som kan göra livet i bilen ännu trevligare. Allt material känns gediget och ingenting verkar lämnat åt slumpen. Den glansiga ytan på skåpen kompletteras av den matta ytan på träet. Snyggt!

Kranen är smart placerad vid sidan av vasken. Det finns tre lådor under spisen och ett stort skåp under vasken.

Kranen är smart placerad vid sidan av vasken. Det finns tre lådor under spisen och ett stort skåp under vasken.


Kök och sovrum

Köket går i en lätt vinkel och är lättarbetat med kranen smart placerad vid sidan av vasken. Här finns tre lådor under spisen och ett stort skåp under vasken. Vask och spis är försedda med glaslock på gångjärn. Kylen rymmer 142 liter varav 15 liter utgörs av frysfack. Någon form av extra avställningsyta/hylla skulle dock inte skada. Det finns i de andra modellerna men inte i denna med beteckningen I 7.

I sovrummet finns en dubbelsäng, s k Queen bed, som är höj- och sänkbar för bättre lastutrymme i garaget. Här känns det självklart att ha sängen sänkt som standard. Proportionerna i sovrummet blir lite konstiga annars. Det är ganska tight mellan sängen och duschen. Som tur är finns en trätrall att lägga dit när duschen inte används och den behövs verkligen för att golvytan ska funka. I sängarna ligger bekväma EvoPoreHRC-madrasser och sängarna har träribbor i botten för bra sovkomfort. Har man nattgäster fäller man ner den 150 cm breda taksängen över förarplatsen, också den är försedd med EvoPore-madrasser.

Duschen och toaletten ligger på var sin sida av bilen. Båda känns eleganta och välplanerade.

Duschen och toaletten ligger på var sin sida av bilen. Båda känns eleganta och välplanerade.


Hygienutrymme

Duschen och toaletten ligger på var sin sida i bilen. Båda känns eleganta och bra utnyttjade även om duschen är lite trång för den som är bredaxlad. Bra utrymme för benen finns däremot när man sitter på toaletten. Och vid handfatet finns flera speglar i olika höjd vilket ger ett luftigt intryck. Lite kala väggar tycker vi. Man kunde gott försett dem med ytterligare någon hylla eller hängare. Handfatet är väldigt litet och placerat i hörnet vilket spar plats men gör att det är svårt att komma åt när man t ex tvättar ansiktet. Men även här känns inredningen gedigen.

Storleken på lastutrymmet i garaget beror på om sängen är i sitt högsta eller lägsta läge.

Storleken på lastutrymmet i garaget beror på om sängen är i sitt högsta eller lägsta läge.


Garage

Garaget är stort och lättåtkomligt via sina två stora luckor. Packningen får samsas med gasolskåpet som är placerat i garaget. Det blir lättåtkomligt och överskådligt, men tar en del plats. Visserligen får man tänka sig för när man packar, bilen har inte så mycket lastvikt så här får man hålla lite koll! Det finns bra lastöglor för lastsäkring, 230 voltsuttag och en lättåtkomlig frostvakt.

Lätt att gilla.

Lätt att gilla.


Lätt att gilla

Dethleffs Globebus GT I7 är helt klart en bil som är lätt att gilla. Smidig på vägen, snygg både utanpå och inuti. Den är byggd med det låga chassit och är försedd med rötsäker Lifetime-Smart golvkonstruktion, en nyhet för i år. Den som vill ha en smidig bil med relativt små yttermått men med all komfort inuti ska definitivt kika på denna modell. Prisvärd är den också med tanke på kvalitet och finish i material och inredning.

Fakta Dethleffs Globebus GT I 7

Grundpris: 799 000 kr
Pris detta exemplar: 883 800 kr
Totalvikt: 3500 kg
Lastvikt. 543 kg
Längd: 7,94 m
Bredd: 2,19 m
Bäddar: 4 st

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt