Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

26.3.18

Av: Testredaktionen Fotograf: Torbjörn Lagerwall
Dela
 

Provkört: Hymer ML-T 570 ”60 Edition” - Liten, men stark 60-åring

Den här gången har vi fått provköra något så sällsynt som en fyrhjulsdriven Hymer byggd på Mercedes-chassi med en vikt under 3,5 ton. Man känner sig som kung på vägen – förnämlig väghållning, hög markfrigång och härlig komfort.

För den som kör mycket i skog och mark och ofta långt från bärgningshjälp är fyrhjulsdrift något som verkligen ökar chanserna att slippa bli strandad.

För den som kör mycket i skog och mark och ofta långt från bärgningshjälp är fyrhjulsdrift något som verkligen ökar chanserna att slippa bli strandad.


För den som kör mycket i skog och mark och ofta långt från bärgningshjälp är fyrhjulsdrift något som verkligen ökar chanserna att slippa bli strandad. Kraften med 4x4 är slående, det märker vi redan efter en kort sträcka på en slingrig skogsväg. Bilen tar sig smidigt och enkelt fram där man annars riskerat att köra fast med en traditionell (ofta väldigt framtung) husbil. Två saker är extra tydliga när man tittar på den fyrhjulsdrivna ML-T 570; det ena är den höga markfrigången och det andra är att bilen är rätt kort. Trots all komfort mäter den under sju meter.

Förarmiljön är stilren och lätt att överblicka. Extra poäng till de bekväma stolarna. Här kan man sitta länge.

Förarmiljön är stilren och lätt att överblicka. Extra poäng till de bekväma stolarna. Här kan man sitta länge.


Tufft yttre

Vi testar bilen i skogsområdena i trakterna runt Örebro. Det är senhöst och tiden är inne för både svamp och bär. Husbilen känns liten och nätt, men samtidigt stark och kraftfull. Att köra på smala, igenvuxna vägar med lös grus, hålor och branta backar känns helt naturligt. Perfekt för den som tillbringar mycket tid i skog och mark. Förarmiljön är stilren och lättöverskådlig och stolarna bekväma. Man sitter högt och har bra koll på omgivningen, här kan man sitta länge utan att bli trött. Extra poäng till växellådan som gör körningen extra bekväm.

Bilen är byggd på Mercedeschassi och är ordentligt utrustad. Den har ett tufft, lite kantigt yttre som ger känslan av terrängfordon. Färgerna går i grått och mörkt gråblått i stället för kylskåpsvitt som de flesta andra husbilar och är därmed inte så iögonfallande bland träd och buskar.

Sovrummet har separata långbäddar med möjlighet att bädda ihop till en stor bädd. Under sängarnas fotända finns stora och bra skåp till förvaring.

Sovrummet har separata långbäddar med möjlighet att bädda ihop till en stor bädd. Under sängarnas fotända finns stora och bra skåp till förvaring.


Smakfull färgsättning

Vi konstaterar att bodelen är smakfullt färgsatt och har snygga, räta linjer i interiörens design. Trots att bilen bara är runt 6,70 meter lång har man fått plats med separata längsgående sängar som kan bäddas ihop till en stor bädd. Komforten i bäddarna är hög tack vare de så kallade ”tallriksfjädrarna” som ger bra stöd för madrasserna. Sängarna är högt placerade vilket inte bara ger bra plats åt garaget utan också till de garderober som finns under fotändan. Färgsättningen och linjerna är lugna och ger ett ombonat intryck. Här sover vi mer än gärna. Sittgruppen är trivsam med en L-soffa som är väldigt bekväm med bra stöd för ryggen.

Köket är en modul och är placerat vid bilens högersida mitt emot badrummet. Det är inte så stort men här finns allt man behöver ändå.

Köket är en modul och är placerat vid bilens högersida mitt emot badrummet. Det är inte så stort men här finns allt man behöver ändå.


Praktiskt kök

Köket är inte så stort och inte så mycket att orda om, men det är praktiskt och stilrent med en mörkgrå fondvägg. Utformningen påminner om de kök som finns i plåtisar; en modul med spis/vask/lådor på ena sidan av bilen, mitt emot badrummet. Lådorna är ganska stora och erbjuder det mesta vi behöver få plats med. Kylen är lite smalare ändå vad vi är vana vid, men hög och går inte alls att jämföra med kylen i till exempel en plåtis. Ett integrerat frysfack finns överst och det är tillräckligt stort för att funka för de frysvaror man kan behöva för en långhelg i naturen.

Toaletten har integrerad dusch. Ytan är bra disponerad och handfatet är väl tilltaget.

Toaletten har integrerad dusch. Ytan är bra disponerad och handfatet är väl tilltaget.


Pluspoäng

Toan har integrerad dusch. Tack vare en smart design kan man få till en duschvägg så att man inte blöter ner allt i hela badrummet. Vasken är stor. I den kan man både raka sig, tvätta håret (kranen är också duschmunstycke) eller tvätta upp en tröja utan att stänka ner i onödan. Pluspoäng till den rymliga ytan kring toastolen. Den ger plats även till den bredaxlade. Toan är dessutom ganska lågt placerad vilket på alla sätt är bra.

Vi noterar att garaget är väl tilltaget och rymmer de prylar man behöver med råge. Man kommer åt det via en stor dörr på varje sida. Härifrån når man även gasolfacket. Bra om man till exempel behöver byta den innersta flaskan.

Inga problem varken att backa in eller komma ut igen från en liten grusväg i skogen.

Inga problem varken att backa in eller komma ut igen från en liten grusväg i skogen.


Sammanfattning:

ML-T 570 ”60 Edition” är en synnerligen positiv upplevelse. Den är lika bekväm på motorväg som på en liten slingrig grusväg. Invändigt har man inte sparat på krutet. Listan på komfortdelar är lång. Interiören är fint färgsatt och belysningen är välplanerad. Vill man vara ute i naturen, vare sig man har svampplockning, fiske, jakt eller andra friluftsaktiviteter i sikte, så har man här en bekväm och kraftfull husbil att ta sig fram (nästan) överallt med. Man är ”King of the road”, helt enkelt.

Fakta ML-T 570 ”60 Edition”

Chassi: Mercedes-Benz
Motor: 2.2 CDI/163 Hk
Bäddplatser: 2 st
Bältesplatser: 4 st
Totalvikt: 3500 kg
Längd: 674 cm
Höjd: 290 cm
Grundpris: 1 025 000 kr
Pris för detta ex: 1 263 000 kr

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt