CampingSverige.se

Husbil
Forum - Husbil - Motorstyrka
Användare
Bobbo
Skrivet: 2007-01-15 10:39:45

Motorstyrka

Jag funderar på husbil (haft vagn tidigare) och märker att det är stor prisskillnad beroende på motorstyrka. De flesta pratar hästkrafter och inte vridmoment, konstigt nog. Jag sneglar på en bil med rätt svag motor, det är en Elnagh Marlin 58 med Fiats lilla på 84hk. Nu är min fråga: hur avgörande är det egentligen med hästkrafterna? Jag förstår att det naturligtvis är bättre på många sätt med en starkare motor, men kommer man att tröttna fullständigt på en så svag motor, eller kan man leva med den? Kommer den lilla motorn att få "jobba livet ur sig" och dra massor med bränsle? Kommer bilen att orka i motvind och uppförsbackar? Det är stor priskillnad, är det verkligen värt alla extra pengar med t.ex 2,8litersmotorn på 127 hk istället?
/Bobbo
Svar
Livar Dubland
Skrivet: 2007-01-16 21:33:43
Jeg har selv en 2,8 liters 127 hk motor på min Dethleffs. I tillegg har jeg chippet den til 156 HK 366 NM. Nå har jeg endelig nok krefter. Det er en sann fryd å kjøre nå i forhold til før. Bakker og motvind betyr mindre og kjøringen blir langt mer avslappende. Jeg har hatt små motorer på minde tidligere bobiler, og vil på INGEN måte gå ned i motorkraft igjen. I tillegg må man ta med i betraktning at bruktbilprisen blir langt lavere med svak motor.
Yngve
Skrivet: 2007-01-23 16:59:04
Mitt råd: Tänk inte på att köpa en husbil med liten motor. Många har gjot misstaget och tröttnat efter en tid och fått byta bil med stora utgifter som följd. Själv bytte jag femte drevet i växellådan på min dethleffs med 2.,8 liters motor, ökade varvet med 400 varv och fick en bil jag trivs med. Jag kan köra på femman från 60 km/tim och behöver sällan växla ner.
Åke
Skrivet: 2007-02-16 15:19:44
Jag är ny husbilsägare och valde en stor motor för att slippa växla så mycket. När jag nu läser Yngves inlägg undrar jag förstås vilka kostnader det ligger i att gradera upp femte drevet. Finns det några nackdelar med en sådan förändring, motorns livslängd t ex.
Lars Erik Paulsson,redaktör CampingSverige
Skrivet: 2007-02-19 22:29:12
Det som mest oroar mig med Yngves svar är hållbarheten på växellådan. Femmans växel i en Ducato har en mycket speciell form av smörjning, och bör inte användas i hastigheter under 80 km/tim.
Någon större inverkan på motorns livkslängd bör ingreppet inte ha.
Mer information, och pris, hittar du på www.bld.se
Yngve
Skrivet: 2007-02-20 14:57:47
Åke. Kostnaden varierar för olika motortyper. I mitt fall ca 8000kr men värd vartenda öre. Jag gjorde detta hos Bossings bil AB i Linköping som kan svara på alla frågor. Höjning av bränsleförbrukningen verkar knappt försumbar. Förmodligen drar det evinnerliga växlandet runt 70 - 80km/tim mer.
Yngve
Skrivet: 2007-02-21 10:31:47
ÅKE! Kostnaden i mitt fall blev ca 8000 kr hos Bossings bil AB i Linköping men varierar beroende på bilmodell. Förändringen är värd varenda krona. Motorvarvet höjdes på femman, jag slipper växla oavbrutet och körningen blir lugnare. Bränsleförbrukningen är försumbar, kanske något högre under långvarig motorvägsfart. Förmodligen påverkas motorn och bränsleförbrukningen mer av de ständiga växlingarna än varvtalshöjningen.
Yngve
Skrivet: 2007-02-27 16:49:14
Först får jag be om ursäkt för mina dubbla inlägg som kom till av misstag. Till redaktören vill jag säga att han har alldeles rätt i att man bör växla ner till fjärde växeln under 80 km/tim med det ursprungliga drevet som trots detta ofta havererar efter 3-4000 mil. Genom att ändra utväxlingen eliminerar man detta.
Peter Öhlin
Ny medlem
Inlägg: 7
Skrivet: 2007-09-10 21:28:36
Snåla inte på en liten motor, Det kostar mera än att köpa en med bra vrid och kraft
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt